Materii

Câte ceva pentru orice elev pasionat de informatică, fizică, matematică, chimie, biologie, astronomie sau științe ale pământului.

#1

Matematică - 6 și 14 martie

Secțiunea de Matematică a concursului “Science On” își propune să creeze o provocare pentru elevi, prin care aceștia să-și poată demonstra abilitățile, având, totodată șansa de a învață lucruri noi și a-și depăși orizonturile prin contactul cu idei, tehnici și metode inedite. România este o țară cu tradiție în domeniul matematicii, motiv pentru care trebuie să susținem elevii și să îi stimulăm spre a menține această tradiție de excelență. Considerăm că un concurs este stimulul ideal, întrucât participarea la un concurs presupune atât studiu individual cât și proba propriu-zisă, la care elevii au șansa de a întâlni probleme provocatoare care să le sporească apetitul matematic. Atenție: Data pentru proba de baraj a fost actualizată. Noua dată stabilită este 14.03.2021 Rugăm elevii care nu se regăsesc în tabel să ne contacteze în cel mai scurt timp posibil. Premiile și mențiunile trecute în tabel sunt cele oferite de organizatorii ScienceOn. Ele sunt independente de medaliile oferite de Societatea de Științe Matematice din România. Acesta vor fi acordate conform deciziei SSMR.

Ceea ce ne propunem este să organizăm o probă pe clase, pentru elevii claselor 5-12, respectiv căte o proba de tip IMO/BMO (așa-zisa probă de baraj) pentru juniori, respectiv seniori. Fiecare dintre aceste probe va presupune rezolvarea de către elevi a 4 probleme, notate de la 0 la 10, într-un timp de 4( /4 )h .

Intenția noastră este ca probele sa aibă un nivel ridicat de dificultate, însă, să conțină, totodată, probleme interesante care să îi angreneze pe elevi in rezolvarea lor.

Printre obiectivele noastre se numără: promovarea științei, dezvoltarea gândirii logice, încurajarea folosirii de idei inedite, dezvoltarea unui mediu competitiv, dar prietenos pentru elevi, motivarea elevilor spre a rămâne antrenați și bine pregătiți chiar și în condiții nefavorabile, de pandemie. Prin dezvoltarea acestui proiect sperăm să oferim elevilor un motiv în plus pentru a-și menține nivelul de pregătire, chiar dacă ocaziile de a-și etala cunoștințele sunt mai puține decât in general, și în condiții neobișnuite. Cei implicați in organizarea acestui concurs suntem, la rândul nostru, foști participanți la olimpiade si concursuri. Din acest motiv înțelegem ce oportunitate reprezintă participarea la un concurs serios, respectiv neșansa pe care o au elevii de astăzi, datorita lipsei acestor ocazii. Ne bucurăm de sprijinul unor profesori cu experiență în organizarea de concursuri, lucru care sperăm că se va reflecta atât in subiectele propuse cât și în metodologia adoptata.

Programa specifică fiecărei clase se poate găsi aici:

Comisia va fi formată din:
  • Sergiu-Ionuț Novac
  • Anușca Armand
  • Aștefanei Cosmin
  • Bâra Andrei-Robert
  • Bălăucă Ștefan
  • Blaga Bogdan
  • Bociat Daniel-Tiberiu
  • Calițescu Mihai
  • Ciocan Antonie
  • Crișan Dragoș
  • Dima Clara
  • Gavrilă Cosmin
  • Gavrea Nora-Antonia
  • Lamantic Ioana
  • Mircea Andra
  • Obada Ștefan
  • Okakura Andrew
  • Pîrvuceanu Alexandru Daniel
  • Pantea Andrei
  • Preoteasa Mircea
  • Radu Cristian
  • Radu Toma
  • Robu Vlad-Nicolae 
  • Strugaru Mălina
  • Teodorescu Antonio
math
#2

Fizică - 13 și 14 martie

Fizica este subiectul greu de inteles, atractiv pentru toate varstele, care a dus la dezvoltari stiintifice majore. Considerand că dezvoltarea tehnologică apare in principal pe baza competiției, secțiunea de Fizică a concursului Science On propune o serie de probleme teoretice si practice pentru a pune la incercare gândirea celor mai buni elevi. Secțiunea de Fizică oferă o modalitate prin care elevii să-și poată demonstra abilitățile, având, totodată șansa de a învăța lucruri noi si interesante. Când vine vorba de Fizică, țara noastră este mereu printre primele locuri la concursurile internaționale și pentru a menține această tradiție, elevii trebuie stimulați și îndreptați spre pasiunea științifică. În lipsa olimpiadelor de anul acesta și considerând că un concurs de acest tip face parte din experiența elevilor de performanță, am creat acest concurs ce are ca scop principal să prezinte partea atractivă a științei, în speranța că elevii o vor aprecia în număr cât mai mare.

Deși suntem conștienți că experiența nu va fi aceeași ca a unui concurs obișnuit, sperăm ca ideea noastră să fie găsită de cât mai mulți foarte plăcută și că la finalul competiției, indiferent de clasament, toți elevii să simtă că au învățat lucruri noi care îi vor ajuta în viitoarele cariere.

Ce ne propunem este să organizăm câte o probă pe clase pentru elevii claselor 6-12, respectiv o probă de tip IPhO (așa zisa probă de baraj). Probele pe clase vor presupune rezolvarea de către elevi a 3 subiecte, ce pot conține una sau mai multe probleme, totul în decurs de 3 ore. Din 100 de puncte 10 sunt din oficiu, iar restul sunt împărțite egal între subiecte. Dorim ca nivelul de dificultate să fie ridicat, dar toată lumea să aibă șanse egale în ceea ce privește rezolvarea subiectelor.

 

Comisia concursului va fi alcătuită din foști elevi cu performanțe remarcabile ale acestei materii, majoritatea dintre noi fiind în momentul de față studenți, ceea ce ne oferă o perspectivă mai bună asupra a ceea ce înseamnă să fii un elev de top în România.

  • Grozăvescu Rareș-Dimitrie
  • Bălăucă Ștefan
  • Bordeianu Andrei
  • Chiosa Ionel
  • Codreanu Ștefan
  • Diaconu Cristiana
  • Dolteanu Ștefan
  • Drăgoi Sabina
  • Eftimie Andrei
  • Guțoiu Raj-Alexandru
  • Iosif Theodor
  • Leontica Sebastian
  • Lungu Valentinian
  • Manole Daniel
  • Nicolae Daniel
  • Oprea Theodor
  • Prodan George
  • Radu Daria
  • Strugaru Mălina
  • Voinea Cristian

 

Vom încerca să facem acest concurs cât mai interesant și inovativ pentru a dezvolta gândirea logică și a învinge frica de afirmare. Dorim să ridicăm pasiunea pentru științe și să menținem nivelul ridicat de performanță al elevilor, chiar și în aceste condiții neobișnuite, iar orice abordare a subiectului va fi considerată inedită și va fi tratată cu interes. 

Programa pe clase se poate găsi accesând următorul link:

#3

Biologie - 27 și 28 martie

Secțiunea de biologie a concursului Science ON are ca scop promovarea studiului biologiei printre elevii de liceu, într-o abordare puțin diferită de cea obișnuită. Astfel, ne dorim să încurajăm nu doar memoria și atenția la detalii, dar și gândirea logică și creativitatea elevilor, abilități esențiale pentru studiul avansat al biologiei și pentru cercetarea în domeniu. De asemenea, ne dorim ca elevii să beneficieze în mod direct de pe urma implicării studenților în organizarea concursului, plănuind să ținem webinarii cu membrii comisiei.

Cine se poate înscrie? Orice elev de liceu.

Programa: concursul va respecta programa școlară pentru fiecare clasă:

  • Clasa a IX-a: biologie celulară, genetică, biodiversitate/filogenie
  • Clasa a X-a: botanică, zoologie
  • Clasa a XI-a: anatomie și fiziologie umană
  • Clasa a XII-a: biologie moleculară, genetică, ecologie
Conținuturile exacte se pot găsi accesând următorul link:
 

Fiecare probă va dura 3h și va conține o combinație de itemi de diferite tipuri:

  • Cu alegere multiplă
  • Cu răspuns adevărat/fals
  • Cu răspuns scurt (inclusiv calcule matematice)

Unii itemi vor conține, pe lângă text, ilustrații și grafice de interpretat.

Comisia va fi formată din:

  • Enică Andrei
  • Alda Silvia
  • Anca Mihaela Vasilică
  • Bănică Daniel-Cristi-Nicu
  • Ciorabai Gedit
  • Covache-Busuioc Răzvan Adrian
  • Dinu Mara
  • Mekdad Magdy
  • Mirea Dan
  • Mitrofan Andrei
  • Moroșanu Cătălin
  • Nițu Andrei-Bogdan
  • Tărăbășanu-Mihăilă Ioana-Elena
#4

Chimie - 20 și 21 martie

Ca știință din care este “făcută” societatea în care trăim, această secțiune a ScienceOn urmărește să promoveze gândirea critică, creativitatea și utilizarea noțiunilor de bază spre explicarea conceptelor avansate din cadrul chimiei. Acest domeniu se remarcă în special prin natura sa interdisciplinară, folosind multe concepte adiacente din Matematică, Fizică sau Biologie, ceea ce face această probă atât mai complexă, cât și mai fascinantă. Sperăm ca elevii să găsească în acest concurs un prilej prin care să-și aplice cunoștințele dobândite atât în școală, cât și în timpul studiului individual, într-un mediu stimulant și inedit, care eventual să îi ajute în alegerea unei viitoare cariere în Știință.  
Stimați elevi, ne pare rău, dar din cauza unei erori umane subiectul de organică III primit la baraj a fost o versiune mai veche a celui real. În arhive am inclus subiectele primite astăzi la baraj alături de cele ce ar fi trebuit să apară, bineînțeles împreună cu baremele corespunzatoare.
Ne cerem scuze pentru eventualele neplăceri cauzate.

Concursul este împărțit pe clase, fiecare urmărind materia din programa școlară curentă, așa cum urmează:

  • Clasele VII și VIII: noțiuni elementare
  • Clasa a IX-a: Chimie Anorganică și Analitică
  • Clasele X și XI: Chimie Organică
  • Clasa a XII-a: Chimie Fizică
Programa exactă pentru fiecare clasă se poate găsi aici:

Am adăugat și o probă în plus (la care se poate înscrie oricine, indiferent de clasă) ce respectă standardele Barajului de Selecție pentru loturile lărgite, unde subiectele vor fi alcătuite pe baza standardelor de la Olimpiada Internațională.

Comisia va fi formată din:

  • Lupu Valentin-Răzvan
  • Alexiu Alexandra
  • Ariton Cristian
  • Big Silvestru-Alexandru
  • Bratei Alexandru-Adrian
  • Calila Hakan
  • Ciaușescu Constantin-Petrișor
  • Edu Irina-Alexandra
  • Efrim Răzvan-Petru
  • Fîrțală Sabina
  • Hort Iulia
  • Jijie Edward-Justin
  • Mirescu Teodor-Răzvan
  • Lungu Laura
  • Petrescu Bianca-Alexandra
  • Stoicescu Milena
  • Turculeț Daria
  • Udrea Andrei-Răzvan
#5

Astronomie - 20 și 21 martie

Secțiunea de Astronomie şi Astrofizică a concursului Science ON îşi propune să popularizeze ştiinţele Astronomiei şi Astrofizicii oferind elevilor participanţi probleme originale şi interesante spre rezolvare. Probele vor fi construite în aşa fel încât să solicite atât cunoştinţele participanţilor, precum şi creativitatea acestora.

Orice rezolvare alternativă corectă va primi toate punctele corespunzatoare problemei din barem. Spre exemplu, elevii care au prezentat o explicație la problema C.3 folosind fenomenul de ocultație vor fi punctați integral.

(Pentru Seniori Subiectul 3, se vor puncta integral atât rezultatele corecte ce au doar formula, cât și rezultatele corecte ce au și valoarea numerică scrisă. Astfel, pentru ultimul subpunct, determinarea corectă a formulei perioadei de rotație va rezulta în câștigul celor 2 puncte alocate.)

 

Împărţirea studenţilor va fi făcută în două secţiuni:

● Juniori (clasele VI-VIII)

● Seniori (clasele IX-XII)

Concursul va cuprinde 2 probe:

● Teorie ( Elevii vor avea la dispoziție 3 ore pentru a rezolva 4 probleme în cazul seniorilor, respectiv 3 probleme pentru juniori)

● Practică (hartă stelară şi altele)

Programa pe clase se poate găsi accesând următorul link:

Comisia va fi formată din:

  • Sandu Andrei
  • Draghiș Paul
  • Mirițescu Cătălina-Ana
  • Nicolae Daniel
  • Prodan George
  • Roșca Vlad
#6

Informatică - 27 și 28 martie

Informatica reprezintă unul dintre domeniile ce se află într-o continuă ascensiune, având un potențial foarte mare de viitor. Având în vedere interesul din ce în ce mai crescut al elevilor pentru informatică, dorim să îi încurajăm să își descopere spiritul competitiv și să participe la cât mai multe competiții. Se va urmări programa olimpiadelor județene și naționale de informatică, în funcție de fiecare nivel. Totodată, se va susține o probă „de baraj”, având un nivel de dificultate comparabil cu proba de baraj din cadrul lotului național de informatică. Programa pentru fiecare clasă:
  • Tipuri simple de date: tipuri de date întregi, reale, character.
  • Prelucrarea cifrelor unui număr.
  • Divizibilitate: divizori, numere prime, descompunere în factori primi, cmmdc, cmmmc
  • Șirul lui Fibonacci
  • Tablouri unidimensionale
  • Căutare secvențială în tablou
  • Vector de apariții și vector de frecvențe
  • Ordonarea elementelor unui vector
  • Fișiere text
  • Prelucrarea datelor numerice (întregi și reale) și de tip caracter
  • Algoritmi elementari
  • Prelucrarea cifrelor unui numar
  • Divizibilitate (divizori, cmmdc, cmmc, numere prime, descompunere in factori primi)
  • Șiruri recurente (Șirul lui Fibonacci, șiruri generate după o formulă matematică)
  • Tablouri unidimensionale
  • Vectori de frecvențe
  • Algoritmi de sortare
  • Căutare binară
  • Interclasare
  • Inserarea/ștergerea elementelor dintr-un vector
  • Elemente de bază ale limbajului de programare (Pascal, C/C++)
  • Tipuri simple de date (întreg, logic, char, real)
  • Structurile liniară, alternativă şi repetitivă
  • Algoritmi care prelucreaza tipuri simple de date
  • Prelucrarea cifrelor unui numar
  • Divizibilitate (divizori, cmmdc, cmmc, numere prime, descompunere in factori primi)
  • Fişiere text
  • Tablouri unidimensionale (vectori)
  • Vectori de frecvente
  • Algoritmi de sortare
  • Căutare binară
  • Interclasare
  • Probleme de geometrie plană într-un sistem de coordonate
  • Noțiuni de teoria jocurilor, mai putin teorema Sprague-Grundy.
  • Tipuri intregi (întregi, reale, caractere)
  • Tablouri unidimensionale
  • Tablouri bidimensionale
  • Șiruri de caractere
  • Recursivitate
  • Algoritmul lui Lee
  • Algoritmi de fill
  • Elemente de bază ale limbajului de programare (Pascal, C/C++)
  • Tipuri simple de date (întreg, logic, char, real)
  • Structurile liniară, alternativă şi repetitivă
  • Algoritmi care prelucreaza tipuri simple de date
  • Fişiere text
  • Tablouri unidimensionale (vectori)
  • Probleme de geometrie plană într-un sistem de coordonate
  • Tipul înregistrare (record – Pascal, struct C/C++)
  • Tablouri bidimensionale
  • Șiruri de caractere
  • Recursivitate
  • Structuri de date alocate dinamic
  • Metode de programare: Greedy , Backtracking, Divide et Impera, metoda programării dinamice
  • Grafuri neorientate- parcurgeri, componente conexe, algoritmi de drum minim
  • Grafuri orientate – parcurgeri, sortare topologica, algoritmi de drum minim
  • Arbori – parcugeri, cel mai apropiat stramos comun
  • Noțiuni de teoria jocurilor, inclusiv teorema Sprague-Grundy.

Secțiunea de informatică din cadrul Concursului (Național) Science On va fi structurată pe mai multe runde, fiecare în funcție de nivelul clasei, de la clasa a VII-a la a XII-a, mai puțin la clasele a XI-a și a XII-a, unde subiectele vor fi comune. 

Rundele se vor susține pe o platformă online (Contest Management System, sau CMS), în limbajul C++. Acestea au scopul de a le oferi concurenților oportunitatea de a-și demonstra cunoștințele în ceea ce privește algoritmica, dar și creativitatea din spatele rezolvării problemelor.

Probele pentru clasa a 5-a, a 6-a, a 11-a și a 12-a vor începe la ora 9:00, în data de 27 Martie, și vor dura 4 ore. Probele pentru clasa a 7-a, a 8-a, a 9-a și a 10-a vor începe la ora 14:00, în data de 27 Martie. Proba de baraj va începe la ora 11:00 în data de 28 Martie.

Prin aceste probe, dorim să motivăm concurenții să își continue pregătirea în domeniul informaticii. Sperăm că prin participarea la acest concurs să descopere idei noi, inedite de rezolvare a problemelor.

Comisia va fi formată din:

  • Nakajima Tamio-Vesa
  • Anghelina Ion-Marian
  • Calitescu Mihai
  • Chichirim George
  • Chichirim Stelian
  • Cismaru Mihaela
  • Crăciun Ioan Flaviu
  • Popa Bogdan-Ioan
  • Popescu Mihai-Cristian
  • Preoteasa Mircea
  • Săndulescu Alexandru Nicolae
  • Sitaru Bogdan
  • Trepteanu Narcis-Lucian
  • Udriștoiu Alexandra-Maria
#7

Științele Pământului -
27 și 28 martie

Sectiunea “Științele pământului” este destinată tuturor elevilor de liceu și constă într-o probă teoretică este o probă individuală, compusă din 4 subiecte. Această sectiune promoveaza interdisciplinaritatea, proba conținând subiecte ce apelează la cunoștințele de biologie, chimie, fizică și geografie parcurse în anii de liceu. Scopul nostru este de a încuraja gândirea critică, de a ajuta elevii să deprindă abilități de analiză de date și de a oferi un context în care informațiile teoretice predate la liceu să poată fi aplicate in mod practic, pe subiecte concrete. Programa pe clase se poate găsi accesând următorul link:  

Comisia va fi formată din:

  • Tărăbășanu-Mihăilă Ioana-Elena
  • Alexiu Alexandra
  • Bălăucă Ștefan
  • Calila Hakan
  • Ciaușescu Constantin-Petrișor
  • Datcu Valentin
  • Edu Irina
  • Rotariu Traian
  • Sandu Andrei
  • Strugaru Mălina